• Advertisement
 photo 26d6935a-c8f8-4a7a-a1fa-bd7d10bcc409_zpsfvl7f7on.png D. truncatus

lidt spørgsmål omkring planter

Her kan du stille spørgsmål til hobbyen generelt, søge kontakter, høre om messer og andre aktiviteter osv.

Moderators: Simon Bomholt, Mads B. Jensen, morten müller

• Advertisement

Postby Thor Kongstad » Mon 26. Dec 2016 16:44

jeg har nu kørt mit første terrarie siden engang i august og det er ikke gået så godt med mine orkideer jeg har i terrariet, de er placeret på væggen på nogle kork stykker eller grene.
jeg ved ikke rigtig hvad der er gået galt med dem de mister bladende ofte selv om de laver nye blade.
vandet jeg der kommer ind i terrariet kommer primært i form af en fogger der køre i alt 13 gange med 15min. hver gang spredt ud over døgnet mest fokuseret ved morgen og aften. ud over det sprayer jeg med en hånd forstøver for at holde mosen orkideerne er sat fast med våd. fugtigheden ligger på 70%+ og alt vandet bliver filteret gennem en dafi kande.
er der nogle særlige krav man skal tage hensyn til for orkideer?

hvor jeg har købt orkiderene fra bruger de en special gødning kaldet pokon, det indeholde: NPK 20/20/20, molydenim 0.0005%, bor 0.02%, kobber 0.05%, jern 0.1%, mangan 0.05% og zink0.05%. Blandings forholdet er 25g/10l. ville dette kunne bruges uden at skade frøerne?

jeg har også en bromilia i terrariet, den har stille stående vand nede ved stammen og bladenden, i dette vand er der kommet en samme snavs som jeg formoder kommer fra frøerne det meste af det ligner små stykker fra mos.
renser i jeres bromiliaer?

og sidste spørgsmål er hvor er de bedste sidder at købe planter fra, jeg ville gerne have en bånddækkende plante men jeg synes ikke at de sider jeg har fundet har det største udvalg af planeter?

af frøerne lader de til at ha det godt, de ligger ofte æg i bromilliaen og de er aktive og bevæger sig i hele terrariet der er 60L 45B og 60H. hidtil har jeg bare ladet dem passe disse æg selv til resultatet at ofte går alle ægende til fordi de ryger ned i vandet i bromiliaen. engang har jeg taget ægende og der kom 2 haletudser ud, de har også formået at lave 2 haletudser, som de har fået ned i et vand areal i terrariet.
frø arten er ranitomeay amazonica
Thor Kongstad Offline

Postby allras » Tue 27. Dec 2016 18:21

Hej Thor
I det gartneri hvor jeg arbejder har vi tidligere dyrket en del miniorkideer. Det er no go med kalkholdigt ledningsvand, orkideer tåler ikke kalk. En rel. Luftfugt på 70 - 85 % er normalt ok. En overbrusning om dagen er nok, de kan ikke tåle at ha våde blade hele tiden. Lys er vigtigt f. eks. Led - rør med en effekt på mindst 3500 lumen. Orkideer vokser langsomt så de har ikke behov for ret meget gødning et par dryp en gang om måneden . Mit bud er at du holder dem alt for fugtigt når du bruger fogger. Orkideer stiller iøvrigt vidt forskellige krav alt efter hvorfra de kommer. Det kan være svært at vide om det virkelig er en regnskovsart man har købt . At bromelierne er fyldt med skidt er fuldstændigt normalt det er deres måde at få næring på. I naturen vokser de på grene og stammer. Det eneste næring de får er det skidt der falder ned i tragten og bliver omsat der. Et godt sted at købe bromelier er på messerne i Rødovre eller Hedensted. Jeg har da også fem seks stykker til overs hvis du kommer forbi fyn ( fireball og en vreesia - art )
Jeg håber du kan bruge lidt af det info .
Allan Rasmussen
allras Offline

Postby scoops.dk » Wed 28. Dec 2016 20:54

de fleste af dem der holder orgidere har vel også ventilatore i terrariet for at töre bladende igen for at undgå gugten på bladene
http://www.team-dreamcatcher.dk
-- man bliver bidt af det --

kim schrøder
Min Blog!
scoops.dk Offline

Return to Generel debat